Tampereen henkilöratapiha -hankkeen rakentamisen aikataulu tarkennetaan nyt alkavassa kehitysvaiheessa

Väylävirasto kertoo 6.6.2024 julkaistussa tiedotteessaan Tampereen henkilöratapiha -hankkeen etenevän kehitysvaiheeseen, jossa hankkeen sisältöä ja aikatauluja tarkennetaan mahdollisimman häiriöttömän ja laadukkaan rakentamisen varmistamiseksi. Varsinainen rakentaminen alkaa Tampereen keskustassa kehitysvaiheen jälkeen alustavan arvion mukaan aikaisintaan alkuvuoden 2025 aikana.
Tampereen henkilöratapiha -hankkeen osapuolet, eli Väylävirasto, Tampereen kaupunki, VR-Yhtymä Oyj, Fintraffic Raide Oy ja palveluntuottajan kilpailutuksen voittanut Kreate Oy ovat allekirjoittaneet rakennushankkeen allianssisopimuksen. Nyt käynnistyvässä kehitysvaiheessa määritetään yhdessä hankkeen tavoitekustannukset sekä tarkempi rakentamisen aikataulu ja liikennejärjestelyt. Liikkuminen ja matkustaminen alueella pyritään saamaan mahdollisimman esteettömäksi ja vaivattomaksi myös rakentamisen aikana, näin varmistetaan arjen sujuvuus alueella liikkuville. Kaikkiaan rakentaminen tulee kestämään 4–6 vuotta.
Uusi matkaterminaali ja miellyttävämpi asemanseutu jatkavat koko alueen kehittämistyötä
Nykyinen Tampereen henkilöratapiha ei vastaa ulkonäöltään, tekniikaltaan eikä välityskyvyltään nykyisiä tai tulevaisuuden tarpeita liikennöintimäärien kasvaessa. Suurimpana muutoksena nykyiseen ratapihaan verrattuna on paremmat matkaketjut kaupungin sisäisestä liikenteestä valtakunnalliseen rataverkkoon: Itsenäisyydenkadun alikulkusilta ja asematunneli yhdistetään yhtenäiseksi matkaterminaaliksi, josta on kätevä siirtyä esimerkiksi ratikasta lähi- tai kaukojunaan.
Koko asemanseudun käyttömukavuutta lisätään uudella lisämatkustajalaiturilla sekä uusimalla kaikki laitureille vievät hissi- ja liukuporrasyhteydet. Uudet laiturien katokset luovat viihtyvyyttä ja junaa on mukava odottaa sateelta suojassa. Lisäksi hankkeessa uusitaan useampi elinkaarensa päähän tullut silta, kuten Tampereen valtatien ja Viinikanojan alikulkusillat. Henkilöliikenteen huoltoraiteet siirretään Naistenlahden raiteistoon ja samalla korjataan Erkkilän ylikulkusilta.
Asemanseudun uudistaminen on tärkeä osa Kannen alueen kehitystyötä, jossa nykyisen henkilöratapihan ylle levittäytyvä uusi kaupunginosa eheyttää ja tiivistää keskustaa sekä tuo rautatieaseman ympäristöön tuhansia uusia asukkaita ja työpaikkoja. Kannen alue on Tampereen keskustan merkittävin kehittämiskohde, jonka tavoitteena on luoda alueesta viihtyisä, vihreämpi ja arkkitehtonisesti omaperäinen kokonaisuus, Suomeen urbaanein asuinalue liikenteen solmukohdassa ja elämysten äärellä.
Rakentaminen käynnistyy vuonna 2025
Tampereen henkilöratapiha -hankkeen rakentaminen käynnistyy alustavan arvion mukaan kevään 2025 aikana. Ensimmäisiä töitä ovat todennäköisesti Tullin risteyssillan eli Itsenäisyydenkadun ylittävän Ratapihankadun suuntaisen sillan uusiminen sekä Tampereen tavararatapihalla Perkiössä tehtävät muutokset. Näillä pyritään turvaamaan erityisesti junaliikenteen toiminta hankkeen rakentamisen aikana. Kaikki hankkeen työvaiheet tarkentuvat kuitenkin vielä nyt alkavassa kehitysvaiheessa.
Tampereen henkilöratapiha -hanke — kohti esteetöntä ja miellyttävää asemanseutua
Tampereen henkilöratapiha sijaitsee kaupungin ytimessä eri liikennemuotojen solmukohdassa. Luomme asemanseutua, jossa liikkuminen on esteetöntä, sujuvaa ja turvallista. Varmistamme osaltamme valtakunnallisesti sujuvat matkat sekä toimivat kuljetukset. Parannamme Tampereen henkilöratapihan toimivuutta ja käyttäjäystävällisyyttä. Uuden matkaterminaalin myötä siirtyminen eri liikennemuotojen välillä helpottuu, ja uudet katokset, välilaiturit ja hissit tekevät matkanteosta aiempaa miellyttävämpää. Uusimme hankkeessa myös useita elinkaarensa päässä olevia siltakohteita sekä siirrämme henkilöjunien huollon pois henkilöratapihalta tehden tilaa matkustajajunille. Hankkeen suunnitteluvaihe on saanut tukea Euroopan unionilta.
Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 202 miljoonaa euroa, josta Väyläviraston osuus on 163 miljoonaa euroa. Hankkeeseen sisältyvät kaikkien tilaajien yhteiset osuudet, joita toteutetaan yhteistyössä Tampereen kaupungin, VR-Yhtymä Oyj:n ja Fintraffic Raide Oy:n kanssa.
Hankkeen suunnittelu on saanut Euroopan unionin rahoitusta eli CEF-tukea. Rahoitusta on haettu myös rakentamisvaiheelle.