Rautatieaseman matkakeskustunnelin muutostyöt alkavat heinäkuussa

Tampereen henkilöratapihan uudistus on edennyt aikataulussa. Heinäkuussa rautatieasemalla sijaitsevassa matkakeskustunnelissa aloitetaan tukiseinä- ja betonityöt uutta välilaituria ja sille johtavia liukuportaita ja hissiä varten. Työt aiheuttavat kovaa melua tunneliin ja lähialueille heinäkuusta syyskuun loppuun asti.
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tehdään valmistelevia töitä kolmatta välilaituria ja sille johtavia kulkuyhteyksiä varten.
– Matkakeskustunnelin seinään puhkaistaan reikä ja hissille ja liukuportaille tehdään valmiiksi kuilut. Uuden välilaiturin varsinainen rakentaminen aloitetaan myöhemmin, kunhan käynnissä olevat Ratapihankadun sillan työt saadaan valmiiksi, kertoo projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylävirastosta.
Tällä hetkellä rautatieasemalla on matkustajien käytössä yksi reunalaituri ja kaksi välilaituria. Matkakeskustunnelista asemalaitureille johtaa kolme liukuporrasyhteyttä ja hissiä. Rakennettava kolmas välilaituri sujuvoittaa junaliikennettä ja helpottaa nyt ajoittain ruuhkautuvien laitureiden ja kulkuyhteyksien tilannetta.
Matkakeskustunnelin työt aiheuttavat kovaa melua heinäkuusta syyskuun loppuun
Työt matkakeskustunnelissa käynnistyvät maanantaina 30.6. Kovaa melua aiheuttavaa työnaikaisten tukiseinien porapaalutusta tehdään 30.6.–4.7. Heinäkuusta alkaen tunnelia joudutaan myös osittain kaventamaan työalueiden vaatiman tilan vuoksi.
Osana hanketta rakennettava Perkiön raiteisto valmistuu heinäkuun lopulla, minkä jälkeen junakaluston seisotus voidaan siirtää Perkiöön ja henkilöratapihalta päästään purkamaan raide 6.
– Raiteen purun jälkeen tunnelissa tehdään tukiseinätöitä, suihkuinjektointia ja puretaan erilaisia rakenteita, joten kovaa melua on tiedossa arkisin heinäkuun lopusta syyskuun loppuun asti, kertoo työmaapäällikkö Tatu Saharinen Kreatelta.
Rautatieasemalle asennetaan melusta varoittavia kylttejä ja korvatulppia on saatavilla eri paikoista aseman alueelta. Heinäkuun lopulla ja elokuun alussa laiturialueella liikkuu myös oppaita, jotka neuvovat hiljaisempia reittejä laiturialueilta poistumiseen. Vaihtoehtoinen esteetön reitti laitureille kulkee Rongan alikulkukäytävästä.
– Loppukesästä suosittelemme junamatkustajille matkakeskustunnelin sijaan rautatieaseman pääovien kohdalla sijaitsevaa henkilötunnelia tai Rongan alikulkukäytävää laiturialueille ja sieltä pois kulkemiseen, Saharinen sanoo.
Lisätietoja töistä:
Kreate Oy, työmaapäällikkö Tatu Saharinen, p. 044 974 6451, etunimi.sukunimi@kreate.fi
Lisätietoja Tampereen henkilöratapiha -hankkeesta:
Väylävirasto, projektipäällikkö Jetro Matilainen, p. 029 534 3573, etunimi.sukunimi@vayla.fi (24.–27.6.)
Väylävirasto, projekti-insinööri Tapani Läärä, p. 029 534 3071, etunimi.sukunimi@vayla.fi (30.6.–11.7.)
Tampereen henkilöratapiha -hankkeen rakentamisen toteuttaa Väyläviraston ja Kreate Oy:n muodostama allianssi. Väyläviraston lisäksi hankkeen tilaajina ovat erillissopimuksilla Tampereen kaupunki, Fintraffic Raide Oy ja VR-yhtymä Oyj.