Purkutyöt valmistuneet – siltojen rakentaminen hyvässä vauhdissa

Tampereen henkilöratapiha -hankkeen työt ovat kesän aikana edenneet aikataulussa. Perkiön rakentamisen aikainen vainuhuoltoalue valmistui heinäkuussa ja mahdollisti hankkeen muiden töiden etenemisen ratapihalla. Itsenäisyydenkadun alikulun ja Erkkilän siltatyömailla valmistaudutaan jo syksyllä koittaviin merkittäviin välietappeihin, kun molempien siltojen kannet valetaan.

Itsenäisyydenkadun alikulku

Kesän liikennekatkon aikana Itsenäisyydenkadun alikulusta purettiin suunnitellusti Ratapihankadun ajoneuvosilta eli Tullin risteyssilta. Uuden sillan rakentaminen käynnistyi toden teolla elokuussa maa- ja välitukien muotti- ja raudoitustöillä. Elokuun lopulla valmistuivat ensimmäiset siltapilarit, joita Ratapihankadun sillan alle tulee kaksi ja myöhemmin rakennettavien ratasiltojen alle kahdeksan.

Pilarit kantavat sillan kuorman yhdessä maatukien kanssa, mutta näkyvät hankkeen valmistumisen jälkeen myös katukuvassa. Havainnekuvassa Itsenäisyydenkadun alikulussa sijaitseva ratikkapysäkki, uuden matkaterminaalin sisäänkäynti ja siltapilarit.

Tällä hetkellä työmaalla tehdään myös sillan päällysrakenteen teline- ja muottitöitä kannen valua varten. Noin 62 metriä pitkä, 15 metriä leveä ja lähes 1,5 metriä paksu kansi valetaan marraskuussa. Silta valetaan noin metrin lopullista sijaintiaan korkeammalle, josta se lasketaan myöhemmin tunkkaamalla oikealle paikalleen.

Matkakeskustunneli ja ratapiha

Henkilöratapihalla ja matkakeskustunnelissa tehtävillä töillä valmistaudutaan uuden välilaiturin ja sille johtavien liukuportaiden ja hissin rakentamiseen. Ratapihalta purettiin raide kuusi ja matkakeskustunnelia kavennettiin työalueiden vaatiman tilan vuoksi.

Kesän aikana tunnelin nykyiset rakenteet vahvistettiin suihkuinjektoimalla ja tukiseinien ankkurointi saatiin valmiiksi elokuun lopulla. Lähiviikkojen aikana vuorossa on hissi- ja porraskuilujen kaivuutöitä sekä erilaisia betonirakenteiden valuja. Töitä tehdään syksyn aikana myös matkakeskustunnelin puolella, kun seiniin puhkaistaan reiät uusia kulkuyhteyksiä varten.

Erkkilän silta

Erkkilän siltatyömaalla työt ovat edenneet kaikin puolin aikataulussa. Vanhan sillan purku valmistui kokonaisuudessaan kesäkuun alkupuolella ja uuden sillan rakentaminen pääsi vauhtiin.

Heinäkuussa töitä tehtiin erityisesti valuhommien parissa, ja työlistalla oli muun muassa sillan pilarimuottien ja anturoiden eli peruslaattojen valutöitä.

Elokuun puolivälissä oli saatu valmiiksi kaikkien anturoiden valut sekä suurin osa maa- ja välitukien muotti- ja raudoitustöistä. Työt jatkuvat Erkkilänkadun tukimuurin rakentamisella, kadun parannustöillä sekä sillan kannen muottitöillä tulevaa valua varten. Erkkilän sillan kansi valetaan lopulliseen muotoonsa lokakuussa.

Naistenlahden raiteisto

Kesän aikana Erkkilän sillan ja Naistenlahden raiteiston välisellä alueella on tehty louhinta- ja räjäytystöitä uutta raiteistoa ja vaunuhuoltoaluetta varten. Kaiken kaikkiaan työt ovat sujuneet hyvin ja räjäytyksistä on takana jo yli puolet.

Työmaalta arvioitiin elokuussa, että kalliota on louhittu noin 4 000 kuutiota ja saman verran on vielä edessä. Louhinnat on tarkoitus saada päätökseen syyskuun loppuun mennessä. Naistenlahden raiteisto tulee toimimaan hetken hankkeen varastoalueena ennen vaunuhuoltoalueen rakennustöiden alkamista.

Perkiön raiteisto

Osana hanketta uudistettu Perkiön raiteisto valmistui ja se otettiin onnistuneesti käyttöön 28.7. Alue mahdollistaa junakaluston seisotuksen siirtämisen pois henkilöratapihalta ja samalla hankkeen muiden töiden etenemisen. Sähköistettyjen raiteiden ansiosta Perkiössä voidaan nyt säilyttää ja huoltaa myös uudempia matkustajajunia.

Perkiössä uusittiin ja sähköistettiin kuusi raidetta ja vaihdettiin 10 vaihdetta, rakennettiin tasoristeyksiä, uusittiin sähkörata- ja vahvavirtarakenteita sekä tehtiin turvalaitemuutoksia. Raiteet rakennettiin uuteen vaaka- ja pystygeometriaan.