Erkkilän uuden sillan kansi valettiin

Osana Tampereen henkilöratapiha -hanketta uudistettavan Erkkilän sillan rakentamisessa saavutettiin alkuviikosta merkittävä välietappi, kun sillan kansi valettiin lopulliselle paikalleen. Vaativa työvaihe tehtiin vuorokaudessa yhtäjaksoisena työnä.
Erkkilän uusi silta on pituudeltaan 68 metriä, leveydeltään 15 metriä ja paksuudeltaan 80 senttiä. Vanha kaksiosainen silta korvataan uudella, joka on tyypiltään jännitetty jatkuva betoninen laattasilta.
– Sillan mitoituksessa on pitänyt huomioida alla kulkeva rataliikenne ja Erkkilänkadun korkeus, joten se rakennetaan noin metrin aiempaa korkeammalle. Silta uusitaan hankkeessa, koska sen alla kulkeville raiteille ja muille ratarakenteille tarvitaan enemmän tilaa, kertoo projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylävirastosta.
Haastetta valutöille toi Erkkilän sillan sijainti keskellä rakennettua kaupunkiympäristöä, jossa viereiset rakennukset ovat käytännössä sillassa kiinni. Työmaalogistiikan suunnitteluun vaikuttivat myös rata-alue ja sen turvallisuussäädökset sekä viereinen Ratapihankatu, joka on yksi kaupungin vilkasliikenteisimmistä.
– Valu sujui onnistuneesti ja työt saatiin valmiiksi suunnitelmien mukaan keskiviikkona aamuyöstä, kertoo työmaapäällikkö Mika Huhtala Kreatelta.
Betonivalut edellyttävät keskeytyksetöntä työskentelyä
Kannen valu on aina merkittävä työvaihe, johon työmaalla oli valmistauduttu lähes koko rakentamisen ajan. Valua edelsivät päällysrakenteen muottityöt sekä noin kolme viikkoa kestäneet raudoitustyöt. Valmiissa kannessa on yli 90 000 kiloa rautaa ja 390 jännepunosta.
Uuteen siltaan tarvittiin noin 720 kuutiota betonia, jota 90 pyörintäsäiliöautoa kuljetti työmaalle katkeamattomasti koko vuorokauden ajan. Valutöiden aikana kiinnitettiin erityistä huomioita betonin laatuun. Ennakkotestien lisäksi laatua varmistettiin valun aikana muun muassa mittaamalla sen ilmamäärää ja lämpötilaa.
– Valutöissä ei saa tulla keskeytyksiä, ettei betonin laatu kärsi. Töitä suunniteltiin tarkasti yhteistyössä betonin toimittajan kanssa ja olimme varautuneet esimerkiksi laiterikkoihin varakalustolla, Huhtala sanoo.
Silta saa uuden ilmeen
Lähiviikkojen aikana siltatyömaalla seurataan tarkasti betonin kuivumista, minkä jälkeen päästään tekemään kannen eristystyöt, eristysten suojakerroksia sekä niiden päälle tulevia päällysrakenteita.
Seuraava merkittävä työvaihe ajoittuu arviolta kevättalveen, kun siltaan asennetaan kaiteena toimiva kosketussuojaseinä, joka on varustettu läpinäkyvillä ja kuvioiduilla levyillä sekä valaistu kaiteeseen sijoitetuilla led- ja kohdevalaisimilla.
Valmistuessaan Erkkilän silta saakin uuden ilmeen ja sille tulee omat kaistat autoilijoille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Samalla uudistetaan Erkkilänkatu. Uusi katu ja silta avataan liikenteen käyttöön vuoden 2026 elokuussa.
Tietoa Erkkilän sillasta
- Vuonna 1983 valmistunut Erkkilän ylikulkusilta muodostui kahdesta osasta: radan ylittävästä teräksisestä langerpalkkisillasta ja Ratapihankadun ylittävästä risteyssillasta, joka oli teräsbetoninen jatkuva ulokelaattasilta.
- Uusi silta rakennetaan yhtenäiseksi ja se on tyypiltään jännitetty jatkuva betoninen laattasilta.
- Sillalle tulee omat kaistat ajoneuvoille, jalankulkijoille ja pyöräilijöille.
- Vanha silta on purettu ja kuljetettu Näsisaareen, jossa sen siniset teräskaaret voidaan uusiokäyttää.